Up-selling dan Down-selling


Up-selling dan Down-selling

Secara ringkasnya, penjualan beretika bermaksud menjual dengan prinsip yang betul. Anda menjual dengan cara yang tiada siapa rasa rugi. Walaupun pelanggan membayar anda, pastikan bahawa mereka tidak membayar lebih dari nilai produk anda. Anda tidak mengenakan harga yang berlebihan. Anda hantar apa yang mereka harapkan. Jika anda memupuk semua prinsip ini, anda adalah penjual beretika.

Tetapi anda perlu mempromosikan produk anda, bukan? Menjual secara terang-terangan tidak baik untuk anda, tetapi terdapat beberapa cara menjual yang lembut yang  mana anda boleh promosikan produk dan tidak seolah-olah terlalu mendesak juga. Konsep penting yang pertama yang datang ke fikiran ialah produk up-selling dan down-selling. Mari kita lihat apakah maksud kedua-dua itu. Kedua-duanya jatuh ke dalam istilah penjualan beretika.

Up-selling

Up-selling ialah apabila anda pergi membeli produk dan penjual memberitahu anda untuk memilih upgrade atau pilih produk tambahan yang mungkin melengkapkan apa yang anda telah beli. Seperti, jika sesorang membeli aplikasi perisian, anda boleh tanya  mereka kalau-kalau hendak muat turun juga eBook yang mana merupakan tutorial bagaimana menggunakan produk itu.

Sekarang, mengapakah ia adalah penjualan beretika? Tentulah, kerana orang yang telah membeli perisian itu mungkin benar-banar keliru tentang menggunakannya atau mungkin tidak dapat menyedari potensi penuhnya, eBook itu mungkin benar-benar berguna kepada pelanggan. Anda boleh gunakan situasi ini kepada senario lain dan lihat. Di panggung wayang, apabila anda memilih bertih jagung, mereka tanya anda untuk beli Coke pada harga diskaun. Inilah up-selling dan ia memang berkesan. Anda mungkin membeli Coke itu pada kemudian waktu tetapi harganya lebih tinggi.

Apabila anda melakukan up-sell kepada pelanggan, pastikan bahawa anda up-sell sesuatu yang meningkatkan nilai barang yang mereka telah beli. Ini mengekalkannya di dalam bidang penjualan beretika.

Down-selling

Down-selling adalah cuba menjual sesuatu kepada seseorang yang hampir beredar keluar. Ini terjadi dalam dunia fizikal. Anda mula keluar daripada kedai dan pekedai beritahu anda yang dia akan mengurangkan harga. Dalam dunia Internet, semasa anda cuba beredar dari laman-laman web tertentu, satu popup tiba-tiba muncul yang memberitahu anda mereka bersedia memberikan produk itu kepada anda pada harga yang kurang.

Sukar bercakap tentang down-selling dengan gaya beretika yang sama yang kita guna untuk up-selling. Tetapi ia boleh jadi beretika juga. Orang yang tidak teragak-agak mungkin dapatkan produk itu untuk harga yang kurang yang mana mereka boleh kembali semula kemudian untuk membeli pada harga yang lebih tinggi. Juga, jika orang itu tidak jelas tentang produk tersebut, mereka mungkin terlepas sesuatu yang sebenarnya berguna kepada mereka. Down-selling memastikan bahawa mereka membeli produk itu yang akan memberi sedikit nilai kepada mereka.

Terima kasih kerana membaca :)


30 comments:

Quang Hue said...

Namo Amitabha, hi everyone, please visit my website for more Wisdom http://NamoAmitabha.ws

penyuluh perikanan said...

kunjungan siang, salam kenal dan follow 297
pleas follow back
thank

NiNaBaNaNa said...

Wow, nice sharing :)

rozani said...

met malam, and salam kepada sahabat semua

aima said...

up traffic blog...khee , buang la security code tu...asyik salah je ni...huhu

Unknown said...

rilek la aima,, ni untuk elak spammer tegar :)

syakir said...

nice tips and mindset :) thx

LELA LIKE LELE said...

berkunjung dan selamat Pagi :)

Maya said...

:)

Fida said...

tumpang lalu. :P

pranamoelya said...

saya lebih suka berniaga seperti apa yang rasulullah contohkan

Simone Bastos said...

Obrigado por visitar meu Blog eu também gostei do estilo do seu :)

Toner Bekas said...

www.TonerBekas.com kunjungan balik

Todays update said...

thnks for sharing upselling and down selling....nice info...keep posting :)

BTS said...

nak upsell lah!!!!

yudha winchester said...

mantap gan^^

Unknown said...

Nice Post brother, Why don't you visit n follow back my site on http://kherryswork.blogspot.com/ & http://imamkerry.blogspot.com/

Area said...

tukeran link dengan blog saya ya bang.
silahkan klik post ini saja langsung masuk dalam blog saya bang.
DON'T CLICK

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Dabllink said...

berkunjung

Ratna Purnama Sari said...

nice post

Ratna Purnama Sari said...

baca dg seksama

rgeek said...

you should write an ebook and post it to
pdfknowledge.com

Unknown said...

thanks for the idea Ricardo. i'll do it soon. :)

Unknown said...

English:thanks to all readers..hopefully you can get new knowledge from my article.

Bahasa: terima kasih kepada semua pembaca, saya berharap anda semua dapat timba ilmu baru hasil daripada penulisan artikel saya ini.

AJIB said...

SALAM KENAL....

CARA DAPAT DUIT DARI BLOG ATAU SITUS TANPA MODAL 100% GRATIS

~nALia~ said...

Hye..jom tengok-tengok page saya. Jangan lupa 'like' page saya. https://www.facebook.com/pages/Pretty_Splendour/264306147024237

TERIMA KASIH!

Ratna Purnama Sari said...

lah.... ne kunjungan ke 2 ku

Unknown said...

mampirrrr yowwww http://rhaudhaesaa.blogspot.com/2012/10/growing-upp.html

dunia tambang said...

kunjungan malam disini

Post a Comment